Good Morning Vietnam! (Part II) - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van pienenpeo - WaarBenJij.nu Good Morning Vietnam! (Part II) - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van pienenpeo - WaarBenJij.nu

Good Morning Vietnam! (Part II)

Door: Leonie

13 November 2007 | Vietnam, Ða Năng

Lieve allemaal,

Wat sneller dan verwacht, maar we hebben dan ook een hoop meegemaakt de laatste paar dagen...

Zoals Pien in Part I aangaf wilden we vandaag het schattige maar regenachtige Hoi An gaan verlaten om vervolgens met de bus het wat zonnigere noordelijke Hue op te gaan zoeken. Maar helaas zijn onze plannen letterlijk en figuurlijk in het water gevallen!

Zoals jullie al weten hadden we de eerste dagen al een hoop regen gehad en hebben we na schrijven van ons stukje op de site die avond nog onze buskaartjes richting Hue gekocht. Ons favoriete restaurant/bar voor diner/drankjes stond die avond al helemaal blank, normaal voor deze tijd van het jaar werd ons verteld. Echter toen we de volgende ochtend naar "ons" ontbijtrestaurantje wilden kwamen we niet verder dan het begin van de hoofdstraat. De rest bleek al helemaal ondergelopen te zijn, niet helemaal voor de tijd van het jaar (lees eeuw). Zelfs de lokale kakkerlakken en ratten waren op de vlucht geslagen en kwam je dus overal zwemmend tegen. Maar ja, wij laten ons niet gelijk wegjagen door wat regen en het leek alsof de politie en lokale bevolking alles redelijk onder controle hadden dus wij zijn onze kleding op gaan halen en op een zeldzaam droog moment naar het postkantoor gegaan om alles op te sturen.

Na een tijdje begaf de elektriciteit het en zat ongeveer 80% van de stad zonder stroom, dat betekent dus ook geen pinautomaten. Daar kwamen we achter toen we de halve stad hebben afgelopen om nog ergens Vietnamese Dong te kunnen pinnen zelfs in Laos was het makkelijker! Het is dus ook niet gelukt. We kwamen andere backpackers tegen die op zoek moesten naar een ander hotel omdat de kamers vol met water stonden (hmmm, waar heb ik dat toch eerder meegemaakt? O ja, windkracht 12 op de Rotterdam! Gelukkig ben ik geen Front Office Supervisor in Hoi An...). Ook waren er mensen die voor US$ 600 kleding hadden laten maken, maar ja dan ga je niet zomaar weg alles je alles al aanbetaald hebt. Toen de regen weer met bakken uit de hemel begon te komen en steeds meer bootjes met lifejackets uit de opslag gehaald werden begonnen Pien en ik een beetje zenuwachtig te worden.

Bij aankomst in ons hotelletje gaf de eigenaar aan dat het geen slecht idee was om misschien gelijk naar Da Nang door te gaan aangezien er helemaal geen bussen meer van of naar Hoi An vertrokken en dat als we wel zouden blijven we misschien nog 4 dagen vast zouden zitten. Nou is Da Nang niet de gezelligste plaats in Vietnam (de Lonely Planet besteed er niet voor niets maar 2 pagina's aan...) maar who cares op zo'n moment? Wegwezen! We hebben nog nooit zo snel onze backpacks ingepakt en waren binnen een kwartier klaar voor vertrek.

Terwijl we zaten te wachten in de lobby kwamen we in gesprek met een Amerikaanse man die net zijn huis had moeten verlaten omdat het water in de woonkamer tot boven z'n middel kwam. De koelkast dreef door de keuken en alle boeken van zijn winkel waren zeiknat en voorgoed beschadigd. Hij vertelde dat er die dag al mensen door het hoge water zijn verdronken.... Gelukkig hebben wij dit zelf allemaal niet gezien.

Goed anderhalf uur later zaten we eindelijk in de taxi (zelfs de hogergelegen straat van ons hotel begon onder te lopen) op weg naar Da Nang. Toen ik onderweg uit het raam keek omdat de auto een beetje over de weg slingerde zag ik dat het water halverwege de deur stond. Eng...

De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn alleen maar erger en dit zijn de ergste overstromingen sinds 1964. Op internet lees je er eigenlijk bijna niets over en de Vietnamezen zelf schijnen het allemaal te ondergaan en zich nog niet druk te maken over morgen. Zaken gaan gewoon door de toeristen worden nog steeds afgezet met plastic poncho's en op dit moment veel te dure hotelkamers. Maar ja, neem het ze eens kwalijk...geen verzekering en een huis vol met water.

Pien en ik zitten op het moment van schrijven, door de onderhandelkunsten van m'n kleine zussie, in een heel fijn (en droog) hotel voor een zacht prijsje. We hebben gelukkig voor morgenavond een ticket weten te bemachtigen naar Hanoi waar het weer een stuk beter schijnt te zijn.

Genoeg Twister meets The Perfect Storm verhalen uit Vietnam en hopelijk tot snel maar weer met wat leukere ervaringen!

Liefs,

Pien & Peo

P.s. Voor de foto's zie Part I

• 13 November 2007 - 08:15

Daan:

Ha Leo en Pien,

Gezellig zo'n openbaar zwembad! Geniet nog van jullie tijd in Hanoi. Wat is de volgende bestemming?

Groetjes en X,

Daan

• 13 November 2007 - 08:52

Anneclaire:

Heftige verhalen, meiden, oei! Maar jullie klinken nog wel positief, ondanks al het drijvende ongedierte (pas maar op voor vieze ziektes daar, iiieeewww...haha)! Trek die poncho's nog maar eens strak aan, zuidwester op jullie eierdoppen en succes met de reis en veel plezier in Hanoi!
    x

• 13 November 2007 - 10:52

Hans & Lucy V/d Lugt:

Lieve meiden,
    Wat een geweldige en fantastische reis maken jullie en nog leerzaam ook, toch!
    Hebben af en toe net het idee dat we een filmscript aan het lezen zijn!
    Pa en ma zitten nu in de jungle met een of andere stamhoofd een biertje te drinken, maar kijken ernaar uit jullie weer te zien. Dat zal een happening zijn!
    Jullie zullen wel flink verwend worden, maar laat je dat maar lekker aanleunen.
    Kijken naar de volgende berichten uit, so keep on the good work, en tot spoedig ziens (30 december)!
    Liefs, groeten en een dikke kus,
    H + L

• 13 November 2007 - 11:30

Marc WPNL:

Tja, da's ook dom nietwaar, jullie weten toch (zouden moeten weten) dat het naar het zuiden zonniger wordt ?! Jullie zoeken het ook zelluf op ook!! Kun je geen lieslaarzen aanschaffen daar ?
    En mochten er geen bussen meer (kunnen) rijden, dan neem je toch gewoon een prauw ? (of een ander botje ?!)
    De leukere ervaringen lezen we lator wel, voorlopig heb je dit toch ook maar weer meegemaakt .....
    Gr xxx Marc

• 13 November 2007 - 13:34

Jans:

Goeie! Daar zijn de ratten dan.... ;-)
    Leo jij kan toch heeel goed zwemmen?? Wel weer een aparte ervaring...hier zijn we bij een klein beetje wind al bang dat de dijken doorbreken en daar gaat alles gewoon door alsof er niks aan de hand is... tja, welke insteek is relaxter..
    Ik had de foto's van bootjes op straat hier al in de krant gezien, ziet er wel gezellig uit!

Ladies, veel plezier nog! Hoop dat jullie vlucht naar Hanoi voorsspoediger gaat en jullie daar weer kunnen genieten!

Veel plezier! xx JAns

• 13 November 2007 - 14:25

JEX:

Hallo Riders in the rain.En wij maar denken dat jullie in de zon zitten. (30gr)Nou ja joh regenwater is goed voor je huid. Jullie komen in dec terug slank, mooi gekleurd,vol met verhalen, geladen met energie en in een heel mooie outfit. We kijken naar jullie uit. Hoop voor jullie en voor jullie ma+pa op beter weer en het wordt vast heeeeel erg gezellig met z'n viertjes.Heel veel liefs van ons.

• 13 November 2007 - 19:41

Laura:

Lieve Jo en Leo!

Jullie hebben al zoveel gezien en gedaan echt heel erg gaaf!! Heel veel liefs uit het Rotterdamse

x Laura

• 16 November 2007 - 15:20

Marie-Louise &Joep:

Hallo Pien en Peo!
    We hebben ademloos jullie verhalen gelezen en foto´s bewonderd! Wat goed dat julllie dit samen ondernomen hebben.Ik weet ook dat jullie ouders enorm uitzien naar het weerzien in Thailand.Misschien treffen jullie onze vrienden Henk & Janneke die verhuisd zijn naar Thailand.Geniet er nog maar even van voor je de koude in NL weer in moet...By the way jullie zien er fantastisch uit! We wensen jullie nog enorm veel plezier en spannende ervaringen toe,
    Liefs ML en Joep

• 16 November 2007 - 19:47

Joop En Angelique:

Hoi Pien en Peo, hier even een groet uit het enige echte Helvoirt waar het nu weer aardig stil is zo zonder Leen en Joke.Wij hebben al regelmatig op deze site jullie gangen gevolgd en vinden het heel leuk dat jullie dit meemaken.Wel even lekker denk ik dat jullie binnenkort ff luxe kunnen vertoefen samen met pa en ma. Wij hopen dat jullie verder nog een hele fijne reis hebben en tot gauw. En dan lekker bij de kerstboom bijkomen van alle avonturen (met een lekere borrel!!) heel veel groetjes Joop en Angelique.

• 22 November 2007 - 13:11

Addy:

Hoi lieverds, wat een verhaal!!Al weer opgedroogd? Dit "reisboek" wordt steeds spannender. Ik zou jullie alle 4 wel willen zien daar in Pattaya. Wat een feest!Laat jullie lekker verwennen en nog heel veel plezier daar met z'n allen. Nog bedankt voor het mailtje. Lief en nog eens lief. Goede ideeen hebben jullie en nog uitvoerbaar ook! Tot de volgende keer maar weer. Kus.