Groeten vanaf de Ger camping! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van pienenpeo - WaarBenJij.nu Groeten vanaf de Ger camping! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van pienenpeo - WaarBenJij.nu

Groeten vanaf de Ger camping!

Door: Joline

18 Juli 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve allemaal,

Na een lange radiostilte, hier weer bericht. We zijn ondertussen in Peking gearriveerd, maar willen jullie onze belevenissen in Mongolië niet onthouden.

Afgelopen maandagochtend (Waah, 5 uur in de ochtend) werden we weer opgehaald voor deel 2 van de TSE. Dit keer zaten we niet alleen in een coupe, maar met Ank & Sjef (oftewel Bassie&Robin, jaja leuke "daar had je bij moeten zijn grappen"). Bij binnenkomst kwamen we er direct achter dat gezusters Keijzer het met iets minder luxe moesten doen dan tijdens traject # 1. Geen schattig tapijt, geen schilderijtjes en geen beddengoed, oftewel back-to-basic. Na de schrik te boven te zijn gekomen kwamen we tot de conclusie dat DIT toch wel veel leuker was. Je struikelde in het gangpad haast over de smokkelwaar van de Mongolen. Onze coupe lag bij binnenkomst vol met linnengoed (ja, ook dat moet gesmokkeld worden). Het was prachtig om mee te maken hoe op elk station de paspoppen buiten de raampjes werden gehangen om lelijke kledij aan de man te brengen. We wisten van tevoren dat de grensovergang wat vertraging zou gaan opbrengen... Maar niet dat het ZO lang zou gaan duren (1e keer 6,5 uur!!) Je kunt dan helaas ook niet naar de plee... Tijdens de controle werd de coupe helemaal onderzocht op smokkelwaar. Het plafond werd opengemaakt en de bagageruimte boven de deur (vreemdgenoeg, maar gelukkig niet onze tassen) Na een hoop gedoe met imponerende douaniers (Russische) en paspoort"gezeik" gingen we op weg naar de Mongoolse grens om het nog eens dunnetjes over te doen (3,5 uur). Tegen die tijd waren we alweer aardig sleepy geworden, dus tijdens controle maar gaan tukken.

's Ochtends vroeg dan eindelijk Mongoolse grond onder het treinstel en omstreeks 9.30 met bijna 80(!!) Hollanders opgehaald. Ja, dat was even schrikken, we hadden net zo goed de (goedkopere) groepsreis kunnen boeken. Dat was waarschijnlijk rustiger geweest. Heerlijk ontbijt genuttigd en op pad naar het Terelj Resort (gertenten kamp).

Na een very bumpy ride kwamen we na 1,5 uur aan in ons tentenkamp/Hollandse camping met 'n twist. De Gertenten waren werkelijk waar schattig en kwamen geheel overeen met de plaatjes uit de gids. Als toevoeging (om de beleving compleet te maken) een heerlijke eau de geit. meeeh.
Dag 1 heerlijk een beetje ontspannen en het Mongoolse eigen gemaakt (ja, ik hoor al allemaal flauwe grappen in jullie hoofden). Leo wilde graag paardje rijden, dus dat ook even met onze gids besproken. Na een prima diner nog een gezellig kampvuur gemaakt (pa, ook hier hang ik de pyromaan uit!!).

Dag 2 heerlijk uitgeslapen (lees: 8.30 en keihard bed, maar wonderbaarlijk prettig) en ons mentaal voorbereid op onze 3 uur durende ponytocht richting Turtle Rock (door deze of gene ook wel Hard Cock Rock genoemd...)

Nou, wat kan ik erover zeggen... De paardjes waren IETS anders dan in NL (of alle andere landen ter wereld misschien!!) Leo had een lekker zacht zadel met opstaand randje en ik, ik had lekkere harde dopjes bij m'n knieën (heb de blauwe plekjes als bewijs).

Ik kwam er al na 15 minuten achter dat dit voor mij een slechte beslissing was geweest. Auw, auw, auw everywhere!!
We besloten dus eigenlijk maar direct de rit in te korten wat dus ook betekende dat we niet zelf de HCR (turtle rock) konden bezichtigen. Op dat moment kon me dat eigenlijk ook ECHT niet meer interesseren... auw, auw, auw!!
Wel mooie Jak kuddes gezien (nou ja, mooi... niet echt, die beesten zien er niet uit) en ook andere paardjes gezien die er een stuk frisser uitzagen dan die van ons. Dat kwam misschien ook omdat mijn paard met een touw aan het voorgaande paard was vastgebonden, omdat het anders misschien nog geen 10m vooruit was gekomen. Bij nader inzien helemaal geen gek idee!!
Na ons pony avontuur weer redelijk gegeten en weer de pyromaan uitgehangen.

Dag 3 stond in het teken van de "Peking Express". We zijn namelijk met Stan, de Rotterdamsche politieman gelift naar UlaanBaatar (60/80 km verderop). Het duurde even een uurtje voordat we werden meegenomen en na wat geswitch tussen 2 auto's, zaten we er toch maar luxe bij met z'n drietjes op de achterbank. Heerlijk een beetje de toerist uitgehangen in the city centre.
Bij terugkomst wachtte ons een BBQ (lees: gebakken bot met vlees in vreetschuur waar we alle maaltijden nuttigden) Erg leuk dus! Daarna om ons Hollandse campingfeest af te sluiten (hoe toepasselijk) een kampvuur. Leo hield het nog even vol tot 3 uur, ik taaide rond 11 uur al af.

Vrijdag werden we weer op een onchristelijk tijdstip opgehaald (6 uur) om te beginnen aan ons laatste deel van de Trans Siberië Express. We zaten weer met Ank & Sjef en hebben weer een erg gezellige rit gehad. Dit keer geen handelaars en naakte paspoppen, maar het witte zand van de Gobi woestijn. Was erg bijzonder om een paar uur lang door een sidderende woestijn te rijden. Mooie foto's gemaakt. Ook nog heerlijk gelunched in de Chinese, kitscherige restauratiewagon. Eigenlijk best wel lekker.

Dit keer stond ons een vrij bijzondere grens overgang te wachten. We moesten veranderen van onderstel (nou niet wij persoonlijk, maar de trein natuurlijk). Na een snelle inname van onze paspoorten werd de trein naar een loods gebracht alwaar wij werden gelift en ons Mongoolse onderstel werd ingewisseld voor een chinees onderstel. Was wel erg cool in een zwevende trein te zitten (beetje back to the future meet David Copperfield effect).

Ook hier weer tijdens de grensovergang in slaap gevallen. Treinreizen heeft een slaapopwekkend effect op de damesch.

En om er een eind aan te breien...
Gisteren om 2 uur 's middags aangekomen in PEKING!!!! Daarover de volgende keer meer. Tipje van de sluier; het is hier echt helemaal FANTASTISCH!

Gaan nu eerst eens even proberen wat foto's te downloaden. 'n dikke kus aan iedereen!!

• 21 Juli 2007 - 12:22

Marieke:

Klink allemaal heel erg cool!!
    Helaas pindakaas ik ben aan de studie...zou zo met jullie willen ruilen. Geniet van de Peking Duck!

xx Marieke

• 21 Juli 2007 - 12:33

Nyn:

vet hoor! Hey Jo, lees ik nou dat je zus langer doorging dan jij?! Dit is slecht voor je reputatie, dat begrijp je...
    Ben benieuwd naar de Bejing-verhalen, merk je al wat van de komende spelen? Jo, ff tussendoor: weet je wat pas vet is: ik ga vanaf september op de zwartjanstraat wonen, cool he!! Nou, blijven schrijven op de site he, en liefst ook meer foto's!

xx nyn.

• 22 Juli 2007 - 03:53

Machiel:

Hier 'de gene' van de Hard Cock Rock.

Mag ik even wijzen op een passage van jullie eigen site:
    "Bij binnenkomst kwamen we er direct achter dat gezusters Keijzer het met iets minder luxe moesten doen dan tijdens traject # 1. Geen schattig tapijt, geen schilderijtjes en geen beddengoed, oftewel back-to-basic. Na de schrik te boven te zijn gekomen kwamen we tot de conclusie dat DIT toch wel veel leuker was."

Ik herhaal, back to basic.. toch leuker dan we dachten. En maar tegenspartellen gisteravond!! ;-)

Meiden ik vond het onwijs gezellig en we spreken elkaar,

Metro boy.

• 22 Juli 2007 - 05:25

Hubert:

mooie verhalen, geniet er nog van!

• 22 Juli 2007 - 09:54

Willemijn:

Erg cool om te lezen! Gaan jullie nu voor de chinese brandewijn? VOlgens mij geeft dat hetzelfde effect als die spa rood fles van barman Leen. (Ouders Keijzer, zijn jullie er al aan gewend dat de dames de hort op zijn? Zal wel wennen zijn, succes er mee en een fijne zomer!)
    Jo en Leonie, veel plezier, kus Willemijn

• 22 Juli 2007 - 14:43

Evelien!:

Hi Ladies!

Wat onwijs leuk om ook wat foto materiaal erbij te krijgen, ziet er erg cool uit! Nietnormaal hoe dat daar allemaal gaat! Leuk zicht van onder van die mooie benen van de pop, toen ik inzoomde snapte ik hem pas..(dacht die liggen er wel héél sexy bij!!!)
    écht gaaf hoor jullie stories! Hier gaat alles bien, behalve het Hollandse weer, er is in tijden niet zoveel regen en onweer geweest dus putten stromen over er stonden huizen in Rotterdan in de brand door de bliksem en het verkeer is uiteraard van slag...Gaat lekker hier, ben ook toe aan vakantie! Nog maar 5 weken!
    Enjoy xxx eef

• 22 Juli 2007 - 18:44

Wens:

He ladies, wat onwijs cool weer allemaal!! Wat een ellende dat jullie telkens zo lang moesten wachten bij de grensovergang...ach ja haast hebben jullie toch niet toch??? Zitten jullie nu in het hotel dat de vriendinnetjes van pien hadden geboekt?

Hier alles prima, lekker k*t weer en het weekend is al bijna voorbij..snik snik. Van de week met trellos gegeten in utrect en soppie noorts was er ook bij, erg gezellig!! Lieve meiden geniet van china!! Liefs wens

• 22 Juli 2007 - 19:13

Linda:

Ladies, het ziet er weer helemaal fantastisch tegek uit!!!

mis jullie kus

• 22 Juli 2007 - 21:10

Annelien:

Wat een mooie verhalen. Moet er echt om lachen. Geniet van Peking, ben benieuwd naar jullie verdere avonturen.
    X Pien

• 23 Juli 2007 - 01:19

Carius:

Lieve Ladies, Wat fatastische verhalen!!! Ben echt jaloers en ben benieuwd naar wat jullie vinden van Beijing natuurlijk. Zal jullie zeker in de gaten houden en laat lekker vaak van je horen. Ook MEER foto's super leuk om te zien.... Dikke X en geniet er nog effe van....

• 23 Juli 2007 - 06:42

Bernd:

Dames, wat een leuk verhaal!! Alleen die luxe valt wat tegen (phoe phoe)en de kleurcombinatie van de "tent" is iets minder, in iedergeval niet mijn keuze (wel vrijstaand). Ja en die treinreis natuurlijk geweldig! Ga zo door en we horen het wel weer.
    XX Bernd

• 23 Juli 2007 - 07:30

Soof:

Wat een avontuuur...erg bijzonder allemaal hoor!! En foto's helpen zeker bij de visualisatie van het geheel!!
    Geniet ervan, liefs xx soof

• 23 Juli 2007 - 07:36

Jans:

He ladies,
    super leuk verhaal weer! Ik zie jullie al helemaal zitten in die trein met al dat smokkelwaar! Moet wel lachen zijn denk ik..
    Leuk om er wat foto's bij te zien, gaat het wat meer leven!

Heel veel plezier in Peking!!

x Jans

• 23 Juli 2007 - 18:03

Griet:

Waanzinnig! Wat vet man!!!!

X Griet

• 29 Juli 2007 - 12:44

Anne:

eey,
    ik zal eerst maar is uitleggen wie ik ben, dan snappen jullie meer van de rest van 't verhaal. Ik ging samen met m'n nichtje (jente) met jullie mee paardrijden daarzo. Wij zijn ondertussen alweer thuis gekomen, dus nu zat ik op internet allemaal dingen op te zoeken over mongolie. Want dat vond ik egt het mooiste land waar we geweest waren met de trein! En op internet dus ook wezen checken naar mensen die in mongolie gweest waren en daar verslagen van hadden, kom ik zomaar jullie tegen! Wat superleuk! Ga nu ook de rest van jullie verhalen volgen, ik mis nu al het op reis zijn :P
    Ik weet niet of m'n nichtje jullie mail adressen al had, maar stuur anders maar een mail naar mij dan kunnen we fotows van mongolie en van t paardrijden doorsturen.
    annerhebergen@hotmail.com
    iig nog hele goeie reis verder!

• 13 Augustus 2007 - 06:47

Marc:

Hi Gorgeouses !!
    ja, daar had ik zeker bij willen zijn (grappen) ! (maar niet perse voor de grappen. En iets mindern luxe, is altijd nog (te) luxe !! Jolien, je wist toch dat het zou stinken in de trein ! Heb je je Jakfokker al ontmoet ? "we" lezen het wel !! Gr. Marc