Long-necks, olifanten, slowboats & baguettes! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van pienenpeo - WaarBenJij.nu Long-necks, olifanten, slowboats & baguettes! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van pienenpeo - WaarBenJij.nu

Long-necks, olifanten, slowboats & baguettes!

Door: Joline

25 Oktober 2007 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

Zo, weer een grens over! En hoe dit keer! Maar daar zo meer over, allereerst onze laatste dagen in Thailand.

Na ons wederzien met Jans & Lau zijn we op maandagavond in de bus gestapt naar Chiang Mai. Een geplande reistijd van 12 uur, dus genoeg tijd om weer even uit te brakken van het Singha beer dat weer rijkelijk gevloeid had de dagen ervoor. De busreis verliep eigenlijk prima, wel lang natuurlijk en niet erg fijn voor de beentjes, maar om 6.30 de volgende ochtend in Chiang Mai. Werden niet bij het busstation, maar bij een roestig hostel afgezet. Alle andere passagiers gingen meteen aan de slag met het boeken van te dure tours etc., maar ervaren globetrotters Pien & Peo wisten wel beter. Met een tuk-tuk naar ons top hotel Brittania gebracht en even bijgekomen met ontbijtje en beautynap. Later die dag meteen een kookles voor de volgende dag geboekt. In de avond nog naar een avondmarkt gegaan alwaar wij allebei een supersexy (NOT) backpackersbroek op de kop hebben getikt. Van 550 baht naar 200!! Niet slecht, toch?!

Op woensdag eerst naar een lokale markt, waar we van onze cheffin van de dag uitleg kregen over de Thaise kruiden en groenten, erg leuk om te zien. Gelukkig is Nederland een van de weinige landen waar je eigenlijk alle ingrediënten kan vinden (waar integratie allemaal niet goed voor is!!). Daarna door naar een schuurachtig gebouwtje waar de kookles begon. Ik kan er veel over schrijven, maar foto's zeggen meer! Heerlijke Pad Thai, Spring Rolls, Tom Yam soep, Kip Cashew en Panang Curry gemaakt. Helaas ben ik later die dag wel (weer) ziek geworden van een van de ingrediënten... Of een poepende vlieg, was voor de handliggender zei de hoteleigenaar. Die avond en volgende dag weer niks binnengehouden en wat flashbacks naar Australië-tijden gehad.

Op vrijdag hadden we afgesproken met Ruben & Claudia die we tijdens de TSE hebben leren kennen. Hapje mee gegeten en erg veel tips van gekregen voor de verdere reis.

Uiteindelijk op zaterdag aan de 2-daagse tour naar o.a. de Long-necks begonnen. Hadden al een tour voor donderdag geboekt, maar die kon nog gecancelled worden. Nou, dat begon meteen lekker pittig met een hike-tocht van 5 (!) uur over bergen en rotsen en door modderige paadjes. 600 Calorieën minder, 12 km verder en een stuk minder actief eindelijk aangekomen bij de longnecks. Wederom geldt, foto's zeggen meer. We zaten met een groep van 25 man in het Longneck dorp, waar ze gelukkig ook pilsch voor een zacht prijsje verkochten. Hebben dus met Engelsen, Australiërs, Chilenen, Argentijnen en Duitsers de avond doorgebracht (allemaal vrijgezelle vrouwen op 1 Engelsman na) Erg leuk! De slaapplaatsen waren iets minder. Peo en ik hebben maar lepeltje-lepeltje geslapen onder een muf ruikend dekendje. We lagen ook nog eens met 4 Koreanen in onze hut, heerlijk!! Hopen toch dat dit de minste overnachting van de reis was! De volgende dag een hike van 20 minuten (Godzijdank!!) en daarna opgehaald en door een truck naar de olifanten gebracht. Peo en ik hebben de rit van ons leven op een dier gehad (stuk beter dan die magere paarden in Mongolië). Door water en over heuvels gelopen, was erg apart! Daarna via een saaie omweg naar het wild water raften gebracht. Ja, want dat stond ook nog op het programma. Met 3 Australische vrouwen in een raft, erg gelachen! Om de trip af te maken zijn we met een bamboevlot naar de tuk-tuk bus gebracht. We zaten 10cm in het water, aparte ervaring, maar waren toch al drijfnat van het raften. Uiteindelijk vermoeid, doch voldaan weer in ons hotel terug.

Daar nog even een hapje gegeten met Ruben & Claudia. Later die avond met 13 trekkinggenoten afgesproken bij de Rooftopbar. Ontzettend leuk en meteen e-mail adressen uitgewisseld.

Maandag begon onze reis naar Laos!! We hadden een pakket geboekt voor 3 dagen.
Dag 1: 5 uur in minibus naar Chiang Kong, niet echt een leuk stadje, maar gelukkig hadden onze nieuwe Australische vriendinnen dezelfde trip geboekt. Dus nog wat biertjes gedronken en gepooled.
Dag 2: 6 uur in een slowboat naar Pak Beng, ministadje aan de Mekong. Het was even wennen op de boot, zie foto's van krappe/harde bankjes, maar wat een fantastische ervaring.
Dag 3: het koningsnummer 8 uur naar Luang Prabang. Lunchpakketje meegekregen van hotel waar later wormen in bleken te zitten (jammer dat ik al de helft op had!!!!) Bij vertrek nog een uur vertraging opgelopen door een afgebroken stuurkabel (?!). Onderweg weer prachtige dingen gezien, voornamelijk rieten dorpjes en mensen die zich gewoon aan het wassen zijn in de Mekong! Redelijk gaar aangekomen in Luang Prabang en met de Oz dames een hostel gezocht. Hebben weer een prima plekje gevonden!

Hadden wel een luxe diner verdiend, dus lekker een pizza gaan eten bij leuk Frans tentje. Luang Prabang was in de vorige eeuw een franse kolonie en er zijn dus veel franse invloeden hier. Ook veel stokbrood!! Vandaag hebben we 2 fietsen gehuurd (mooie roze barbie fietsen voor 1 euro) en zijn we lekker aan het rondfietsen. Morgen gaan we weer verder naar Vang Vieng.

We hebben het nog steeds erg naar ons zin, maar missen afentoe ook wel de dingen van thuis. Vandaar de volgende tekst die we van Claudia & Ruben hebben overgenomen.

"Thuis op de bank is de wereld een grote verleiding.
En eenmaal weg, ver weg, doe je een fijne ontdekking...
het leukste van reizen is dat je je opnieuw kunt laten verleiden door de lekkerste plek die je kent. Thuis "

Dikke kussen!!

• 25 Oktober 2007 - 08:08

Miriam:

Mooie verhalen weer meiden!
    Als jullie eenmaal thuis op de bank zitten, mis je dit ook weer erg, denk ik zo, dus lekker genieten daro!

• 25 Oktober 2007 - 10:45

Jans:

Siet weer gut auss!!!
    Ik ben helaas al weer an die arbeit.. wel bijna ons huisje in, dus dat is spannend!! Jullie weer heel veel plezier! En gelukkig is thuis er altijd, dus nu lekker chillen op die mooie plekjes! x Jans

• 25 Oktober 2007 - 12:17

Ruben En Claudia:

He miepjes,

Bedankt nog voor de super gezellige tijd.
    Fijn dat je weer bekenden ontmoet die je voor je gevoel al jaaaaren kent hahaha
    Hebben net genoten van de foto's en de verhalen.
    Leuk he luang prabang geniet nog van alles wat komen gaat doeiiii

want wie van zijn herrinneringen genieten kan leeft twee maal!

• 25 Oktober 2007 - 12:38

Bernd:

Super dames, wat leuk allemaal!! Jullie hebben gelijk dat jullie ervan genieten en doe dat ook maar, als jullie nl weer thuis zijn dan begint het normale leven weer en dan moeten jullie weer koken (dat kunnen jullie nu heb ik gezien met veul vuur!!) de brandweer is niet toevallig langs geweest??

nou tot sinas maar weer en tot mails.

Gr Bernd

• 25 Oktober 2007 - 18:50

Carius:

Ladies zie dat jullie er dus als nog hip en trendy erbij lopen!!! Ben jullie verhalen aan het volgen in de back office en moet om de zoveel tijd wel weer lachem dus moet je voorstellen!!! Heel veel plezier nog daar dikke xXX

• 27 Oktober 2007 - 12:10

Carolien De Kok:

Het wordt hier koud en donker... Geniet ervan, jullie maken echt hele gave dingen mee! Veel plezier! x

• 28 Oktober 2007 - 12:38

Hoi Ladies,

Pien pas op met eten in Laos want ik heb daar mijn buikvirus opgelopen! Stokbroden zijn een verleiding maar dus niet helemaal koosjer. Verder heel veel plezier met Floaten en de barretjes daarnaast onveilig in Vieng Vang! Dat is echt te cool!

Dikke Kus, Griet

• 28 Oktober 2007 - 12:40

Griet:

oeps... ik bedoel onveilig maken, het is heel veilig in Laos Mamma en Pappa Keijzer!

• 28 Oktober 2007 - 15:54

Addy:

Hoi meiden, net mijn ogen weer zitten verzwikken! Fantastisch en leuk, leuk, leuk!! Ik geniet dus ook.

• 29 Oktober 2007 - 08:34

Nyn:

hi Jootje en Peo,
    erg leuke foto's!! Vooral die 'weereen lekkere wandeling' vind ik supervet.
    Wederom jaloers.
    Wat gaat de komende tijd jullie nog brengen?
    Jullie zien er goed, uitgerust en gezond uit!
    Geniet ervan, dikke kus.

• 29 Oktober 2007 - 17:59

Wens:

Oh, ik vind het zooooo leuk om te lezen. We hebben gewoon precies hetzelfde gedaan, heerlijk comfortabel he die slow boat, op een gegeven moment weet je gewoon echt niet meer hoe je moet zitten....wij hebben toen de meeste debiele grapjes etc 1000 x herhaald om zo maar de tijd te versnellen????

Thanx leo voor je lieve kaart op m´n b-day! Was een erg gezellige dag....vorige week weekje met de fam in parijs geweest was erg gezellig!!

Kom maar weer op met het volgende verhaal.......
    Liefs wenche

• 23 December 2007 - 13:40

Griet:

Ik waan me weer helemaal terug!
    Goed geschreven!

xx